donderdag 1 augustus 2013

Haken voor SISP

Enkele maanden geleden haakte ik verschillende gelukspoppetjes.


Enkele van hen gingen naar Poekie, andere bleven hier en werden gebruikt om cadeau te geven.

Zo kreeg een vroeger buurmeisje, nu wonende in Frankrijk, er eentje van mij toen ze me een paar weken geleden een bezoekje bracht. Diezelfde dag ging ze nog langs bij een vriendin van haar, L., en deze zag de sleutelhanger/gelukspoppetje. L. vond de poppetjes zo leuk dat ze er wel wilde om mee naar India te nemen, waar ze vrijwilligerswerk doet.

Meer informatie over SISP vind je op hun website. Een woordje uitleg van L. kan je hieronder lezen:

s.i.s.p. staat voor Sebastian Indian social projects en is een kleine Indiase NGO, geregistreerd in India. 
SISP werd in 1996 opgericht door de Mechelaren Paul Van Gelder en Werner Feynaerts. Tijdens hun verblijf in Kovalam ontmoetten Paul en Werner een 10-tal weeskinderen die niet naar school gingen omdat ze moesten werken om te overleven. Daarom besloten zij met de opbrengst van hun guesthouse in Mechelen een scholingsproject in Vizhinjam op te starten.
De activiteiten van SISP zijn verdeeld in 3 projecten : gratis scholing, werkgelegenheid en sociale zorg.
Ik heb het project leren kennen via m'n zoon Ruud die daar een aantal jaren terug z'n 3 maanden stage als leraar gelopen heeft.
Zelf heb ik 2 jaar loopbaanonderbreking genomen om naar India te trekken en mee te werken aan het project. Ik heb nu een jaar achter de rug en m'n werk daar was voornamelijk het re-organiseren van de keuken en coachen van het keukenteam, vooral gezond koken in een propere keuken in het belang van de kinderen. Na de middag deed ik wat administratief werk of probleemkinderen begeleiden en dat doe ik wel het liefst, het geeft je ongelooflijk veel voldoening. 
De kids hebben geen speelgoed en daarom ben ik er van overtuigd dat ze heel blij zullen zijn met de gelukspoppetjes. Ik heb ze allemaal een pennenzak gegeven en daar kunnen ze het aan hangen ofwel aan hun broek, het zijn echt heel dankbare kinderen en kunnen echt zo blij zijn met wat ze krijgen want ze hebben echt niets!
Ik kijk er weer enorm naar uit om 24 September terug te vertrekken voor 10 maanden!Emoji


De gelukspoppetjes zijn leuk om tussendoor te maken, dus ik haak met plezier voor haar nog poppetjes bij en krijg daarbij ook leuk gezelschap ;-)...


1 opmerking:

  1. Dit zijn van die blogberichten waar ik helemaal stil van word. Je leest niet vaak dat iemand zijn carrière min of meer opgeeft om anderen in een ver land te helpen.
    En die poppetjes zijn ook nog eens hartstikke leuk. :)

    BeantwoordenVerwijderen